מדע וטכנולוגיה

מדע וטכנולוגיה

  • מקצוע מדעי מוגבר בהיקף 5 יח”ל, שמאפשר  להבין טוב יותר היבטים מדעיים הרלוונטיים לחיים שלי
  • הלמידה מגוונת וכוללת שיעורים פרונטליים, עבודה בקבוצות,  סיורים לימודיים, למידה בסביבה ממוחשבת, ביצוע ניסויים.
  •  אופן ההערכה מאפשר להצליח ולהגיע לציונים גבוהים בגלל הגיוון בדרכי ההערכה
  • מאפשר  לרכוש מיומנויות שיכולות לשרת אותי עכשיו ובעתיד, כמו: השוואה, פיענוח מידע מגרף , קביעת האמינות של מקור מידע, טיעון והנמקה , נקיטת עמדה, מיומנויות חקר וכישורי חיים כמו :להציג מידע בפני קהל(פרזנטציה( ועבודה בצוות.
  • למידה מתוך בחירה – אני בוחר באופן עצמאי ובליווי של המורה נושא/בעיה שאותו אני חוקר ומבצע פרויקט  חקר/תיכוןPBL/

 

מהן דרישות הקדם של המקצוע?

-המקצוע פתוח בפני תלמידים בנתיב העיוני, על פי שיקולי בית הספר.

-אין הגבלה של מספר היחידות במתמטיקה על מנת לבחור במקצוע. 

 

פיתוח המגמה לתעשייה וניהול במסגרת לימודי מדע וטכנולוגיה נועד לתת מענה הן לדרישות הגוברות של המשק הישראלי למקצועות המדעיים והטכנולוגיים והן לצורכי הלומד שירצה להשתלב בעולם של תעשייה ומשק מתקדמים.
בוגרי המגמה לתעשייה וניהול יוכלו להשתלב בתום לימודיהם בארגונים יצרניים, בארגונים נותני שירות ובארגוני היי-טק וכן יוכלו להמשיך את לימודיהם לתואר טכנאי והנדסאי תעשייה וניהול או לתארים גבוהים יותר, במוסדות להשכלה גבוהה, במקצועות כגון: הנדסה, כלכלה וניהול או בכל מקצוע מתחום אחר.

יעדי תכניות הלימודים במגמה: 

  • הקניית מושגים בסיסיים אצל הלומד ,הדרושים להכרה ולהבנה של מהות התעשייה, תהליכי התפתחותה, יעדיה, מנגנוני פעולתה ותרומתה לחברה ולמשק הלאומי.
  • העמקת הבנתו של הלומד לגבי התהליכים והעקרונות של תכנון, ביצוע, פיקוח ובקרה, בארגונים תעשייתיים ובארגוני שירות, באמצעות טכניקות ניהול שונות.
  • הקניית כלים ומיומנויות לצורך בחינת הכדאיות של פרויקטים מן ההיבט הכלכלי, ההנדסי והאנושי.
  • עידוד הסקרנות של הלומד לבחון את השיקולים הניהוליים, המכוונים מערכות ארגוניות לעבר יעדים מוגדרים, והקניית כלים
    ומיומנויות לאיתור בעיות ופתרונות.
  • פיתוח תפיסת מושג ה”איכות” כערך מרכזי.
  • העמקת הבנתו של נושא השיווק כפילוסופיה עסקית בעלת ערך מוסף לארגון.
  • הקניית כלים כמותיים ומיומנויות ליישום טכניקות סטטיסטיות בפתרון בעיות בסיסיות בעסקים ובניהול.
  • הקניית ערכים להתנהגות אתית של הלומד בתחום תעשייה וניהול.

בונוסים

להלן רשימת המקצועות המזכים בבונוס בתנאי הקבלה למוסדות להשכלה גבוהה והמוסדות המעניקים אותו:

  1. ניהול היצור, ניתן בכלל המוסדות להשכלה גבוהה (באישור הועדה הבין-אוניברסיטאית).


      

מגמת מדע וטכנולוגיה לכל

לתלמידי הנתיב העיוני והטכנולוגי

האם תרצו להבין תופעות שונות כמו?

    •   כיצד נוצרת קשת? 
    • מדוע יש עונות שנה?  
    • מה גורם ללקות ראייה? מהו עיוורון צבעים? 
    • מה גורם לפגיעה בשכבת האוזון?
    • מה גורם לנו לתעתועי ראייה?
    • כיצד סמים ותרופות פועלים על המח שלנו? 

 

באיזה מידע נשתמש כדי להחליט  בשאלות הבאות :

-האם להתחסן לקראת החורף? 

-האם להעדיף יוגורט פרוביוטי על יוגורט רגיל?

-האם ליטול אנטיביוטיקה כשאני מצונן?

-כיצד לשמור משקל גוף תקין ובריא? 

-האם גם הסמים ה”קלים” מסוכנים?

-האם כדאי ליטול תוספי תזונה להגדלת מסת השריר?

 

כמעט לכל נושא שנגע בו בעולמנו יש היבט מדעי. בשיעורי מדע וטכנולוגיה לכל תרכשו 

ידע מדעי שרלוונטי לחייכם, ומיומנויות שיאפשרו לכם להבין טוב יותר את העולם, על מנת

שתוכלו לקבל החלטות בצורה מושכלת בנושאים שונים כמו:

    • מתי בטוח לצאת לעקיפה? 
    • מה ניתן לעשות כשמערכת הבלמים ברכב אינה פועלת?
    • מדוע יש סכנה גדולה יותר באובדן שליטה ברכב בעת סיבוב?
    •  האם כדאי להפיק אנרגיה באמצעות כורים גרעיניים? 

 

הלמידה מגוונת וכוללת: 

  • שיעורים פרונטליים
  • עבודה בקבוצות
  • סיורים לימודיים
  • למידה בסביבה ממוחשבת
  • ביצוע ניסויים
  • סרטים
  • ביצוע של פרויקט (חקר/תיכון הנדסי/PBL)
  • הכנת תלקיט
  • משימות שדורשות שילוב של יכולות מגוונות כמו : 

                יצירת משחק לימודי, עיתון קיר, מודל או מצגת.  

 

מה לומדים ב”מדע וטכנולוגיה לכל”? 

לומדים 3 מתוך 6 נושאי החובה:

 

  • מערכת העצבים – (מח סמים ותרופות)
  • כוחות ותנועה – (חשיבה בתנועה) 
  • מיקרואורגניזמים
  • מערכת ההובלה (לבריאות מכל הלב)
  • איכות האויר (איכות האוויר סביבנו) 
  • קרינה  – (אור צבע וראיה)

 

 

מבצעים פרויקט (חקר או תיכון הנדסי):

מהו פרויקט חקר?

עבודה קבוצתית בנושא שמעלים התלמידים מעולמם האישי וחוקרים באמצעות כלים מדעיים : ניסוי , תצפית, חקר נתונים. 

בתהליך החקר התלמידים עורכים סקר ספרות, מעלים שאלת מחקר, ומתכננים ניסוי או תצפית על מנת לברר אותה, אוספים את התוצאות ומנסחים מסקנות, תוך כדי דיון ביקורתי. בתום התהליך התלמידים מציגים את המחקר שלהם בעבודה מסכמת ובפוסטר.

דוגמאות למחקרים שתלמידים ערכו: 

-השפעת הקרינה מנתב אלחוטי על נביטה של זרעים

-גורמים המשפיעים על קצב התסיסה של שמרים.

-האמת מאחורי חוק 3 שניות

-ארסן רעיל באורז 

– השפעת חשיפה לרעש על שמיעה 

 

מהו פרויקט תיכון הנדסי?

  • עבודה קבוצתית שהתלמידים מבצעים במטרה ליצור אב טיפוס למוצר או תהליך שעשוי לתרום לקבוצת אנשים מסוימת.  
  • לתיכון ההנדסי יש שלבים מוגדרים: 

 

דוגמאות לפרויקטים של תיכון הנדסי שנערכו ע”י תלמידים

  • פיתוח מערכת של ינשוף על הגה למניעת נהיגה של נהג שיכור
  • פיתוח מערכת שמתריעה על שכיחת ילד ברכב
  • עגלת תינוק הנטענת תוך כדי תנועה, כשאנרגית התנועה מומרת לאנרגיה  לחימום המצע של התינוק.

 

התלקיט

התלקיט הוא אמצעי ללמידה והערכה של לומדים. הוא מכיל משימות אישיות וקבוצתיות שהתלמיד ביצע לאורך הלמידה.

המשימות הכלולות בתלקיט מזמנות את התלמידים להציג יכולות מגוונות.

המשימות יכולות להיות : 

-משימות על כתבה מדעית פופולרית

-משימה המתעדת למידה בדרכים מגוונות – בנית מודלים, ניסוי , מצגת 

-משימה קבוצתית המציגה נושא מהיבטים מדעיים טכנולוגיים וחברתיים בצורה של עתון קיר , ספר דיגיטלי, משחק ועוד